fredag 16 april 2010

Bröllopskrokan


Krokan har jag ätit på ett bröllop, nämligen när min barn- och ungdomsbästis Marina gifte sig med sin Magnus nere i Skåne. Krokanerna är ju fantastiskt vackra att se på!

"Redan de gamla grekerna hade krokaner av mandel och honung på sina ståtliga gästabud. Både krukor och gamla texter vittnar om detta. I slutet av 1800-talet slog krokanen igenom i Sverige, och det rejält! Ett bröllop var inget riktigt bröllop utan en vacker krokan under decennierna kring förra sekelskiftet. Faktum var att krokantillverkning var en så allvarlig sak i 1800-talets Sverige att Konditorföreningen, en mycket allvarsam församling som styrde allt sockerbakande i Sverige, år 1881 satte upp principer för hur man skulle få krokaner mer stilfulla. Man ansåg helt enkelt att krokanerna dåförtiden inte var tillräckligt snygga för dess högtidliga användning." (Text och bild från brollopsguiden.se)

Jag tror inte vi kommer att ha någon krokan på vårt förestående bröllop, om jag inte skulle ta och baka en förstås :-)

1 kommentar:

  1. Åh vilken fin krokan! Superläcker!
    Vad roligt att du tittade in till mig. Var tvungen att kika tillbaka på din fina blogg!
    Grattis till giftemålet!

    SvaraRadera