måndag 26 april 2010

Årets första Slagstaglass

Idag sken solen så vackert att vi bestämde att det var dags för årets första Slagstaglass. Slagsta är ett område i Eskilstuna och där finns en alldeles speciell glassbar. Den har endast öppet på sommarhalvåret och deras mjukglass är inte som någon annan mjukglass, den är helt enkelt speciell! Ända sedan jag var liten och vi åkte ut till min farmors lantställe i Mälby om somrarna så har vi stannat på Slagstaglass.

Hugo gillade mormors Nogger!
Tilda smaskade på en Polkasnäcka
Någon inser att det står något gott på bordet! Tittar man noga så kan man se att någon redan har fått smaka :-)

En Slagstaglass var, när man var liten, en våffla med mjukglass, jordgubbssylt och grädde. En sådan traditionell variant kan man fortfarande köpa. Utbudet är dock större idag och det finns allehanda snäckor och olika sorters kulglassar att variera med. Kaksnäcka, jordgubbssnäcka, Gott&Blandatsnäcka, Polkasnäcka....ja, listan kan göras lång!
Hugo gillade också Slagstaglass men jag tror att mormors Nogger ändå blev favoriten. Kanske inte så konstigt eftersom han fick i sig en hel del choklad också! Vi har skapat ett smasktroll av Hugo, han vill smaka allt som vi äter. Tur att vi har vissa restriktioner kvar i alla fall :-)

4 kommentarer:

  1. Guuud så gott! Vad mysigt med den första glass-stunden :)

    sv: jordgubbarna var köpta ;)

    Jag önskar dig en fin kväll, Kram Elin!

    SvaraRadera
  2. Jag känner mig enormt lättad över jordgubbsfrågan :-)
    Camilla

    SvaraRadera
  3. Åååhhh åh åh!!! Nu blir jag INTE alls avundsjuk!

    Jag och min fästman pratar om Slagstaglass minst en gång i veckan. Haha

    SvaraRadera
  4. Jasså, kommer du från around here somewhere? :-)

    SvaraRadera